SEO je mrtav? Moš’ mislit—postaje važniji nego ikad

Neviđena panika prošlog je mjeseca zahvatila digitalni prostor svih hrvatskih korisnika Googlea. Dobro, ne baš svih, već onih koji žive od pojmova kao što su traffic, click through rate, conversion rate i ostalih koje povezujemo s rangiranjem na Googleu i tim famoznim SEO-om. Sigurno ste do sada i sami primijetili, stigao nam je Google AI Overviews—AI pomagalo iz Googlea koje je toliko naljutilo SEO stručnjake i one zadužene za content marketing da gotovo da niste mogli otvoriti LinkedIn i ne pročitati kako je Google uništio „SEO digitalni svet“. 

Kao što ste „ubrali“ koristeći Google, AI Overviews na vaše upite sada odgovara u maniri najboljih LLM-ova na tržištu poput Gronka, Barda ili ChatGPT-a. Posljedično, promet na webovima je drastično pao, content marketing članci više ne rade posao za koji su „plaćeni“, a mnogi stručnjaci iz područja SEO-a histerično su počeli tražiti novu marketinšku nišu. 

Nije SEO tako sivo 

Naravno, kao i u većini slučajeva pri dolasku nekog noviteta koji nekome oduzme, a nekome da, reakcija je bila ishitrena, nepotrebna i preagresivna. Pa ipak je Google vaš stari frendač, nije vas mislio sje*** samo tako (khm, Featured Snippets).  

Šalu na stranu, činjenica je da se pravila igre mijenjaju, ali ako ste već dugo u ovoj branši (čak i ako niste, u par klikova na Googleu ili ChatGPT-u ćete otkriti) znate da su se pravila igre mijenjala bezbroj puta od samih početaka. Da ne nabrajamo sada ovdje točno kada i zašto—poanta svega je da je i ovo još samo jedna takva promjena. Da, promet vam je sigurno pao—ako nije još, zasigurno hoće. I ne, nitko trenutno sa sigurnošću ne zna koje su najbolje prakse za ostvarivanje na AI tražilicama. 

Ali postoje i neke činjenice. A to je da upravo te AI tražilice poput AI Overviewsa i ChatGPT-a vuku podatke s Googlea, Binga i ostatka ekipe. Nije li to onda SEO u punom smislu te riječi? Ako ste do sada optimizirali za tražilice, sada ćete to morati raditi još više, bolje i preciznije. Morati ćete im upasti u oko, točno odgovoriti na njihovo pitanje, ući im pod kožu (ili kod) i shvatiti kako da upravo vaša teglica „najzdravijeg meda na tržištu“ završi u odgovorima, a ne susjedova. SEO evoluira u AEO

Što više ne radi? 

Mi se već nešto više od mjesec dana družimo s tim „zločudnim“ AI Overviewsom, ali u SAD-u se s njim bore već više od godinu dana. I hvala im na tome—jer sada mi mrvicu više znamo o tome što raditi, ili bolje rečeno, na što ne trošiti vrijeme i resurse. 

Top-of-the-Funnel (TOFU) blogovi gube vrijednost dolaskom AI Overviewsa. Razlog tomu je što AI daje brze i konkretne odgovore na opće upite, tako da TOFU blogovi postaju kanibalizirani od strane AI sažetka. Ljudi jednostavno nemaju potrebe klikati na „10 razloga za korištenje CRM-a“ ako im Google sam „izrecitira“ sažeti odgovor na početku

Ono što mnogi već neko vrijeme zagovaraju je i prijelaz na search intent metodu pisanja, umjesto „skupljanja mrvica“ na velikom keyword volumeu. Najjednostavnije rečeno—moramo se više fokusirati na stvaran problem koji korisnik upitom želi riješiti, a ne samo na najčešće korištene ključne riječi. 

I naravno, graditi E-E-A-T (Expertise, Experience, Authority, Trust) te izbjegavati loš i dugačak generički sadržaj bez prave vrijednosti. Kvaliteta pobjeđuje kvantitetu. Random blog s affiliate linkovima nećete viđati među AI Overviesima.  

Na što se fokusirati? 

Precizni, jasni i konkretni odgovori na stručna pitanja su najčešći savjeti američkih kolega, ako želite biti spomenuti od strane LLM-ova u globalu. Ne pišemo blog na temu „10 savjeta za mršavljenje“, već odgovaramo na pitanje „Kako izračunati točno koliko kalorija trebam dnevno da bih smršavio?“. Uđite u „kost“ samog problema—ako možete, ponudite i svoje iskustvo ili ekspertizu kroz blog. To Google voli.  

I radite na brendingu. Google jednostavno voli brendove koji pokrivaju jednu nišu i u njih ima najviše povjerenja da će mu pružiti kvalitetan odgovor. I znamo, da, na brendingu je teško raditi, pogotovo uz limitirane budžete. Dugo i traje, ali je jedina garancija da na vas neće utjecati ova, ali i buduće Googlove promjene. 

Ali to nije sve – dolazi era eCommerce prodaje direktno s Googlea pretraživanja 

Da nam donese još radosnih vijesti, Google se pobrinuo na svibanjskoj I/O konferenciji (na kojoj često zadaju glavobolje SEO ekspertima)—kupnju direktno iz rezultata pretraživanja. Shop with AI mode najnovija je značajka AI Overviewsa koja bi potencijalno skroz mogla promijeniti pravila eCommerce igre. 

Korisnici neće uskoro moći samo kupovati bez da ikada posjete vašu web trgovinu, već će moći raditi i delikatnije radnje poput usporedbe cijena i samih proizvoda. Jasno vam je kako to drastično mijenja fokus svih sudionika u eCommerce poslovanju—ne zato što kvalitetne web trgovine neće biti potrebne, već što će se morati paziti na tehnikalije i detalje kako bi ih napravili perfektnima. 

Detaljni opisi proizvoda, fokusirani na kratke, jasne i konkretne odgovore postat će forte. Jasna komunikacija poruka i sadržaja na web trgovinama biti će nužna kako bi vas LLM-ovi uzimali u obzir. S druge strane, dizajn, landing stranice i checkout stranice past će u drugi plan. 

SEO, pardon AEO—nikada nije bio bitniji 

SEO ne umire, samo mijenja fokus i mjesto na kojem se radi. Umjesto da optimizirate za desetke plavih linkova i pokušavate zgrabiti pokoji klik iz mora rezultata, sada se borite za jedno jedino mjesto – ono koje AI preporučuje kao najbolji odgovor. A tu ima mjesta za vrlo malo odabranih. 

Zamislite da vas netko pita “Gdje se najbolje jede u Zagrebu?” – nećete nabaciti link na 27 restorana, Yelp listu, pa Tripadvisor, pa blog od rođaka koji voli ćevape. Dat ćete svojih 5 provjerenih favorita, jer želite biti korisni. To isto sada radi i Google. Ne nudi sve – nudi najbolje. 

Tu na scenu stupa AEO. Ako želite biti među tih 5 (ili 3, ili čak samo jednom spomenutom), vaš sadržaj mora precizno odgovarati na pitanje, pokazivati ekspertizu, graditi povjerenje i biti strukturiran tako da ga AI može lako pročitati, razumjeti i citirati. Više ne optimiziramo za klik, već za odgovor. I ako vam to uspije – nećete dobiti posjetu, dobit ćete autoritet. 

U svijetu gdje AI preuzima ulogu vodiča, učitelja i preporuke, nevidljivost na tražilici više nije opcija.